سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] رشک بردن دوست از خالص نبودن دوستى اوست . [نهج البلاغه]
پیوند دوستان
 

بیا فور مدیا
اریان 2233
موزیک هان
ستاره
ارسلان
ایوان باند
بهنام بانی
شادونه
لاوین
تاب ناز
نگین تک
تنهایی
ناز وب
جوان تو موزیک
دلنا
ناز گل
پارسی ناز
موزیک وان
آمازیگ
بیوگرافی ماکان باند
حمید هیراد
حمید هیراد
دانلود آهنگ غمگین
نازدونه
ناز گل
فان جدید
پونک
فان دون
دوستی ها
بروز ی ها
دانسته ها
عکس روز
قهر
نار دونه
رد گذر
ناز فان
تخفیفان
می فان
نگاه من
پردیس
ساتان
دبیر
پارسی دون
آموزگار
جدیدترین ها
تاپ ناز
آریانیا
تدبیر
برترین ها
نیاز
جهان موزیک
مدیا تک
سخا موزیک
استار گیم
رز ناز
زیبا تک
پوربابا
یاسل
چاپ تک
کلبه تک
دانلود آهنگ مذهبی
دیس لاو
فول آلبوم حامد همایون
روزگار
ارس ناز
بازاری
بازی ها
سایبان
نیاز ها
تک وب
فارس تک
بی قراری
پانی تک
صیاد شب
سخا موزیک
دنیای زیبا
موزیک به روز
بیا فور موزیک
فرشته ها
پاپ موزیک
شهر جم
دلداده ها
ندونسته
دانسته
خودرو
بیاتو تقریح
دیار موزیک
پارافیل
پارچه تک
نمکستان
ماکان باند
ماکان باند
مهدی جهانی
مهراب
هوروش باند
دانلود فیلم ایرانی
نمونه سوال
فراز چت
پارسی وان
ایران ترانه
ای فیلم
لاین موی
طرفداری
شادترین
برتر روز
اصلاح
خبر روز
صدا موزیک
تک موزیک
پاییزان
نوشته ها
فایل جدید
انلاین یار
وب تیک
بیا تو مدیا
ناوال 98
دانلود آهنگ خارجی
دانلود آهنگ ترکی
دانلود آهنگ کردی
دانلود آهنگ ایرانی
دانلود تک آهنگ
دانلود آلبوم
دانلود آهنگ جدید دانلود آهنگ محسن لرستانی لینک مستقیم ماکان بند دیسلاو مهراب تی ام بکس موزیک ایرانی دانلود آهنگ دانلود موزیک ویدیو دانلود آهنگ کردی دانلود آلبوم ریمیکس دانلود آهنگ کودکانه دانلود آهنگ دیس لاو دانلود آهنگ میلاد راستاد دیس لاو

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :45
بازدید دیروز :36
کل بازدید :55558
تعداد کل یاداشته ها : 173
103/2/27
9:50 ع

خطر زنده شدن عشق‌های گذشته


 

  • خطر زنده شدن عشق‌های گذشته

    به تازگی نامزد کرده اید که سر و کله نامزد قدیمی تان پیدا می شود. با وجودی که با نفرت از او جدا شده اید و وقت جدایی مطمئن بودید ازدواج شما امکان پذیر نیست، اما حالا فکر می کنید چه ایرادی دارد فقط دوست معمولی همدیگر باشید؟

    مشکل عشق‌های قدیمی داستان عجیبی است. با احساس نوستالژی یا درد بازگشت به گذشته همراه است. حتی گاهی یادآوری خاطره‌هایش هیجان‌انگیز است. مهم نیست که چقدر در عشق گذشته احساس رضایت‌مندی داشته‌ایم. مهم این است که خاطرات تلخ و شیرین گذشته را در بر دارد.

    هرچه باشد، خوب یا بد، صحبت و یاد ایام قدیم است. حتی یادآوری تلخی‌های گذشته هم خالی از لطف نیست. از این واقعیت گریزی نیست که ذهن انسان خاطره‌پرور است و به این راحتی خاطره‌ها از ذهنش پاک نمی‌شوند.

    حتی آنهایی که به آلزایمر مبتلا می‌شوند، بیشتر در حافظه کوتاه‌مدت دچار مشکل می‌شوند و تا مرحله‌های نسبتا پیشرفته بیماری خاطرات گذشته‌های دور را به‌خوبی به یاد می‌آورند.

    افسردگی و اضطراب هدیه عشق قدیمی

    ذکر ایام و یاد صحبت‌های عهد قدیم همیشه خوب و فرح‌بخش است اما وقتی پای عشق در میان باشد، داستان متفاوت می‌شود. درست است که دیدار دوباره معشوق قدیمی هیجان‌انگیز است اما بر‌اساس مطالعه‌های جدید روان‌پزشکی، افرادی که این رابطه‌ها را دوباره زنده می‌کنند افسردگی و اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند.

    در گذشته پیدا کردن یک عشق قدیمی کار ساده‌ای نبود و به‌ندرت اتفاق می‌افتاد اما واقعیت دنیای ارتباطی امروز این است که پیدا کردن افراد خیلی ساده شده است. با یک جستجوی ساده در دنیای مجازی و یک کلیک می‌توانید به‌راحتی به معشوق قدیمی خود درخواست دوستی بدهید. تفاوتی هم نمی‌کند که این شخص کجای دنیا زندگی می‌کند یا اصلا در‌حال حاضر در یک رابطه تعهد‌دار است یا نه. دوستی فیس‌بوکی و دنیای مجازی که این حرف‌ها را ندارد! ما هم که از یک درخواست یا پذیرش دوستی ساده منظوری نداریم! گفتیم فقط سلامی عرض کرده باشیم و جویای احوال و سلامت‌اش بشویم! رفتاری به ظاهر ساده که به‌شدت مشکل‌آفرین است.

    حکایت عشق و تعهد

    این مشکل فقط مربوط به جامعه ما نیست. تبدیل شدن رابطه‌های عاشقانه گذشته به دوستان ساده فیس‌بوکی (شما بخوانید جاست فرند) در همه جای دنیا مشکلی جدی و تهدیدکننده است.

    عشق به تعهد نیاز دارد. باید بپذیریم که گذشته با همه شیرینی‌ها و تلخی‌هایش گذشته است. عشق آغازی دوباره و حرکتی رو به جلو است. یکی از تهدید‌های عشق، رابطه‌های گذشته است. البته این رابطه‌های گذشته در صورتی تهدید‌آمیز می‌شوند که ما قاطعانه با آنها برخورد نکنیم.
    عشق به قاطعیت و مرزبندی نیاز دارد. برای داشتن یک عشق کامروا باید به طرف مقابل اطمینان بدهیم که اگر هم رابطه عاشقانه‌ای در گذشته داشته‌ایم، به کلی تمام شده و همه عشق و سرمایه‌گذاری عاطفی ما مربوط به زندگی جدیدمان است.


    منبع : سلامت



  
  

ریشه یابی اضطراب دوران مدرسه


 

  • ریشه یابی اضطراب دوران مدرسه

    اضطراب کودکان در دوران مدرسه از عوامل بسیاری نشأت می‌گیرد که یکی از این عوامل ریشه در نحوه برخورد والدین در دوران کودکی و پیش از دبستان دارد.

    والدین سخت گیر،مضطرب،افسرده و مشکل دار اغلب کودکانی را پرورش می‌دهند که شخصیت وسواسی و مضطرب دارند و قطعا در آینده تمامی این اختلالات رفتاری را وارد زندگی اجتماعی و زناشوئی خود می‌کنند.

    از آنجا که اضطراب ریشه بسیاری از بیماریهای روانی در افراد است ،آشنایی با علل ایجاد کننده آن و پیشگیری از بروز رفتارهای زمینه ساز آن از سوی والدین بسیار حائز اهمیت است.روان شناسان راهکارهای موثری را در این خصوص مطرح کرده‌اند؛ دکتر میر آخورلی روان شناس تربیتی به بیان این راهکارها می‌پردازد.

    اضطراب جدایی از والدین در مدرسه

    در دوران مدرسه مجموعه ای از ترسها برای کودک ایجاد می‌شود. اولین ترس ،ترس از محیط مدرسه است. ترس از مدرسه به عناوین مختلف بروز می‌کند که یکی از آنها ترس از معلم است. البته این ترس در دوران مهد هم بوجود می‌آید. گاهی اوقات کودکان قادر به برقراری رابطه عاظفی با معلم خود نیستند و احساس می‌کنند از جانب معلم با آسیب مواجه خواهند شد و یا معلم آنها را دوست ندارد.

    همین عامل باعث ایجاد حس اضطراب در آنها نسبت به محیط مدرسه می‌شود. این مسأله برمی‌گردد به اضطراب جدایی دوران کودکی پیش از مدرسه که اغلب درسنین 6 ماهگی به بعد آغاز می‌شود. اگر در این دوران والدین رفتار مناسبی با کودک داشته باشند این اضطراب به خوبی پشت سر گذاشته می‌شود ودر دوران مدرسه کمتر دچار اضطراب جدایی از والدین برای رفتن به مدرسه می‌شود.

    اگر غیر این مساله اتفاق افتاده باشد و کودک در این دوران تحت تأثیر رفتار نادرستی از جانب والدین باشد و این اضطراب را از همان دوران به همراه داشته باشد، زمانیکه به مهد و مدرسه می‌رود،این اضطراب باز به سراغ او می‌آید.ا اضطراب برای همه کودکان یکسان نیست و برخی از آنها زود با این مسأله کنار می‌آیند و برخی دیگر خیر.این مساله کاملا به دوران کودکی فرد باز می‌گردد.

    راهکار مناسب در برخورد با کودکی که دچار اضطراب جدایی است و به مهد نمی‌رود این است که والدین با مراجعه به روان شناس رفتارهایی را فرا بگیرند که بتوانند بدون ایجاد ترس در کودک او را به مدرسه بفرستند. به زور فرستادن کودک به مدرسه اضطراب او را بیشتر می‌کند. اینکه گمان شود که کودک پس از گریه بالاخره آرام خواهد شد،تفکر صحیحی نیست بلکه ما تنها به ظاهر شاهد آرام شدن کودک هستیم درحالیکه او اضطراب خود را تجربه کرده است.متصدیان مهد و مدرسه اغلب توصیه می‌کنند که کودک را در این حالت رها کنید تا آرام شود درحالیکه این اقدام روش درستی نیست.

    ضرورت ارتباط نزدیک کودک و مادر در خردسالی

    این استاد دانشگاه ضمن بیان نقش موثر ارتباط کودک با مادر در سنین زیر دوسال در کاهش اضطراب بزرگسالی افزود: در این دوران مادر بهتر است ارتباط نزدیکی با کودک برقرار کند.

    توصیه روان شناسان این است که اگر امکان گرفتن مرخصی برای مادران شاغل در این دوران وجود دارد این کار حتما صورت بگیرد. دو سال اول زندگی بیشترین نیاز کودک به مادر است.

    این مساله در حفظ آرامش و جلوگیری از اضطراب بسیار با اهمیت است و نشان دهنده وابستگی کودک نیست.اضطراب جدایی معمولا از 6 ماهگی آغاز و تا یک سال و نیمگی به اوج خود می‌رسد . بعد از این سنین کمرنگ شده و نهایتا تا 3 سالگی رفع می‌شود. ما باید متوجه باشیم که کودک ما در چه سنی قرار دارد.اگر بین یک تا یک سالگی است دراوج وابستگی قرار دارد و ایرادی وجود ندارد.

    راهکارهای ارتباطی با اضطراب کودک

    البته راهکارهایی برای راحتی مادر وجود دارد زیرا به هر حال چسبیدن زیاد کودک به مادر باعث آزار او می‌شود.البته این مشکل در کودک طبیعی است و او در حال گذران اضطراب جدایی این دوران است. بطور مثال استفاده از عروسک و اسباب بازی که کودک آن را دوست دارد وبازی مادر و کودک با این اسباب بازی بسیار کمک کننده است.

    برای کودک عروسکی که مادر به همراه او با آن بازی کرده است جایگزین عدم حضور موقتی او می‌شود و به او آرامش می‌دهد و زمانیکه او قصد انجام کاری را دارد بهتر است با کودک و اسباب بازی مورد علاقه بازی کرده و سپس به آرامی کودک و اسباب بازی را رها کند.

    قرار دادن کودک در محیطی که قادر به دیدن مادر باشد به دلیل عدم شناخت و حافظه تکمیل نیافته کودک ضرورت دارد. این احساس که کودک بپذیرد نبود موقتی مادر دلیل برای نبود همیشگی او نیست در وجود او هنوز شکل نگرفته است. این مسأله همان پایداری شی است که پیاژه آن را بیان کرده است.

    وی ادامه داد: اگر مادر قصد بیرون رفتن از منزل را دارد بهتر است در مقابل دید کودک این کار را بکند. اقدامی که معمولا شاهد عکس آن هستیم. زمانیکه در مقابل چشم او اینکار را می‌کنیم به او میفهمانیم که مادر ممکن است زمانی نباشد.

    اگر شما غیر این رفتار کنید ترس را در او تشدید می‌کنید.ترک غیر ناگهانی کودک به او بر اساس تجربه می‌فهماند که در رفتن مادر برگشتی هم هست ولی زمانیکه در مقابل چشم او منزل را ترک نکنید او به یکباره دچار وحشت می‌شود.

    قرار دادن کودک در کنار فردی که در این موارد جایگزین مادر شود بسیار راهگشا است. این فرد باید کسی باشد که کودک با او رابطه عاطفی خوبی دارد.

    کمالگرایی والدین زمینه ساز اضطراب دوران مدرسه

    دکتر آخورلی ضمن اشاره به نقش مهم کمالگرایی والدین در بروز رفتارهای اضطراب گونه در کودکان افزود: فشار بیش از حد آوردن برای کسب موفقیت دوران مدرسه و اینکه کودک نباید در هیچ درسی نمره پایین بیاورد،زمینه ساز اضطراب در او است. این والدین تمایل دارند کودک در تمام درسها موفق باشد و به همین دلیل موجب اضطراب در او می‌شوند.اغلب والدین از این نکته غافل هستند که کودک باید اشتباه کند تا بیاموزد. این والدین برای تصحیح رفتار غلط خود ابتدا باید در درمان شخصیت کمال طلبانه خود کوشا باشند.

    وی در ادامه گفت: یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده اضطراب دوران مدرسه ناشی از مشکل دوستیابی کودک در مدرسه است. عدم برقراری رابطه با همکلاسی‌ها برمی‌گردد به فراگیری رابطه اجتماعی در گذشته کودک که میتوان با بازی درمانی و نمایش درمانی این امر را به کودک آموزش داد.

    کمک به برقراری ارتباط کودک با همسالان بسیار موثر است.یک بخش از اضطراب کودک نیز باز می‌گردد به ترس کودک از سایر همکلاسی‌ها که با آموزش نحوه برقراری ارتباط قابل حل است.

    در برخی از موارد کودکانی که بهره هوشی پایینی دارند دچار اختلال یادگیری هستند و این مساله زمینه اضطراب را درآنها شکل می‌دهد.

    علائم اضطراب

    دکتر آخورلی افزود: کودکان ممکن است اضطراب خود را به صورتیکه بزرگسالان نشان می‌دهند،بروز ندهند. نشانه های اضطراب در کودکان بیشتر جنبه جسمانی دارد.در موارد ضعیف تر این امر صادق است.

    در این زمان کودک با موهای خود بازی می‌کند و یا در زمان نوشتن تکالیف خیلی تکان می‌خورند و در زمان مراجعه به مدرسه ابراز حالت تهوع می‌کنند،احساس خستگی و بی قراری از دیگر رفتارهای بیان گر اضطراب است.

    در موارد شدیدتر شاهد رفتارهایی نظیر جویدن ناخن و شب ادراری هستیم.اختلالات در خواب و خوراک و کابوسهای شبانه نشانه های دیگر اضطراب هستند.

    راهکارهای تکمیلی

    وی در انتها گفت: یک سری از راهکارهای روان شناسانه در کاهش اضطراب کودک موثر است:

    *پرهیز از نزاع و درگیری در حضور کودکان.

    *آموزش بیان احساسات به کودکان. زمانیکه مادر احساس می‌کند کودک مضطرب است دلیل این امر را جویا شود. ممکن است کودک خودداری کند در این حالت مادر می‌تواند از راهکارهایی نظیر داستان گویی دونفره استفاده کند. در این داستانها کودک اضطرابهای درونی خود را نشان می‌دهد.

    *پرهیز از سرزنش،تحقیر و مسخره کردن کودک. بکار نبردن واژه هایی که شخصیت کودک را زیر سوال می‌برد مانند دختر بد و پسر بد و از این قبیل توصیه می‌شود.

    * پرهیز از به رخ کشیدن اشتباهات کودک زیرا اعتماد به نفس کودک را کاهش می‌دهد.

    *بیان دلیل تنبیه کودک به او.

    *تا حد توان با کودک بازی شود زیرا بازی راه تخلیه اضطرابهای درونی است.

    *پرهیز از مقایسه بین کودکان.زیرا هر کودک منحصر به فرد است.


    منبع : سلامت نیوز



  
  

چرا در محل کار زیاد آب بخوریم؟


 

  • چرا در محل کار زیاد آب بخوریم؟

    می دانیم که بیشتر وقتمان را در محیط کار می گذرانیم. به طور میانگین یک انسان عادی 90 هزار ساعت از عمرش را در محل کار می گذراند. معمولا کم اهمیت ترین موضوع در محل کار، سلامت است. تنها چیزهایی که ذهنمان را مشغول خود می کند نشستن پشت میز کار، رفتن از جلسه ای به جلسه دیگر، و انجام دادن وظایف کاری است.

    در ژاپن که مردم بیشترین ساعات کاری را دارند (60 الی 70 ساعت در هفته) سالیانه حدود 10 هزار نفر پشت میز کار می میرند که به پدیده کاروشی یعنی مرگ ناشی از کار زیاد معروف است. این مسئله به ما اهمیت مراقبت از سلامت در محل کار را یادآوری می کند و مهم ترین مسئله مربوط به سلامت در محیط کار مسئله آبرسانی است.

    معمولا در محل کار آب خوردن را فراموش می کنیم و برای سرحال شدن بیشتر چای یا قهوه می خوریم که به دلیل ادرارآور بودنشان آب بیشتری از بدن خارج می کنند و منجر به دهیدراته شدن بدن می شوند.

    کم آبی: قاتل خاموش

    همه می دانیم که برای سالم ماندن باید آب بیشتری بخوریم. در واقع 60 درصد بدن را آب تشکیل می دهد. مشکل اینجاست که شاید مشکل کم آبی را مثل مشکلات سلامتی دیگر (کمر درد به دلیل نشستن زیاد پشت میز، یا خستگی چشم به دلیل چشم دوختن به کامپیوتر) احساس نکنید.

    آبرسانی مرتب مفاصل و چشم ها را روان می کند، پوست را سالم نگه می دارد، گوارش را در حالت مطلوب نگه می دارد، سموم بدن را از بین می برد و انرژی تولید شده از طریق سلول ها را بیشتر می کند. اما عدم آبرسانی تعادل قند و نمک را در بدن به هم می ریزد و مشکلات سلامتی بیشتری را بوجود می آورد.

    پس اگر در محل کار احساس سردرد یا ضعف کردید دنبال خوراکی یا میان وعده نروید فقط کافی است یک لیوان آب بنوشید.

    کم آبی چگونه روی سازندگی تاثیر می گذارد

    شاید از فواید نوشیدن آب کافی و تاثیر آن روی سلامت و موقعیت کاری اطلاعات چندانی نداشته باشید و به همین دلیل با وجود این که می دانید آب به اندازه کافی نمی خورید نوشیدن آن در محل کار را هم نادیده می گیرید.

    وقتی دچار مشکلات سلامتی مثل خستگی، سر درد، افزایش وزن، فشار خون بالا، و مشکلات کلیه می شویم به این فکر نمی کنیم که شاید آب کافی نمی خوریم. وقتی دچار این مشکلات می شویم، با سردرد به خانه می رویم و نمی توانیم به خوبی تمرکز کنیم به کار و همکارانمان نیز به طور غیر مستقیم آسیب می رسانیم. در نتیجه سازندگی کمتری در مجیط کارمان خواهیم داشت.

    سردرد و خستگی از عوامل کم آبی هستند

    علائم کم آبی چیست؟

    هیچوقت متوجه نمی شویم که بدنمان در طول روز چقدر آب از دست می دهد و آبرسانی مجدد چقدر اهمیت دارد. عرق کردن، توالت رفتن و حتی تنفس هم آب زیادی از بدن مصرف می کند.

    علائم کم آبی شامل: خشکی دهان، خستگی، سردرد، کم ادراری و عدم تمرکز می باشد.

    علائم کم آبی شدید شامل: کج خلقی، گیجی، تشنگی شدید، تپش قلب بالا، سرعت تنفس بالا  و ادرار نکردن یا ادرار تیره می باشد.

    چگونه می توان از کم آبی بدن در محل کار جلوگیری کرد؟

    باید بدانیم که کم آبی بدن علاوه بر زندگی روزانه در موقعیت کاری مان هم تاثیر مخرب دارد. به روش های مختلفی می توانیم خودمان و همکارانمان را تشویق به آب خوردن کنیم.

    یک برنامه آبرسانی در محیط کار تنظیم کنید

    برای آبرسانی به بدن باید همکاران و کارمندان را به این کار تشویق کرد که این کار را می توان با برنامه ریزی های ساده و کارآمد به انجام رساند. از جمله موارد زیر:

    دسترسی به آب را برای کارمندان آسان کنید: به عنوان مثل بطری آب به کارمندان بدهید یا چند ایستگاه آب تعبیه کنید. با این کار آن ها را تشویق به آب خوردن می کنید.

    آموزش دهید: درست است که همه ما می دانیم نوشیدن آب برای بدن ضروری است اما این کار را نمیکنیم. پس باید به آن ها آموزش بدهیم. به عنوان مثال پوسترهای آموزشی که اهمیت آبرسانی و عوارض کم آبی بدن را نشان می دهد استفاده کنید.

    به آب ساده تنوع بدهید: یکی از دلایلی که باعث می شود زیاد تمایلی به آب خوردن نشان ندهیم طعم نداشتن و کسل کننده بودن آن است. به همین دلیل است که بیشتر سراغ نوشیدنی های گازدار و انرژی زا می رویم. پس بیایید به آب تنوع بدهیم مثلا با آبمیوه یخ درست کنیم و آن را به آب اضافه کنیم. داخل بطری آب میوه هایی مثل خیار، پرتقال، لیمو بریزیم.

    نوشیدنی های گازدار و ورزشی نخورید: نوشیدنی های انرژی زا و گازدار را از محیط کار حذف کنید تا کارمندها مجبور باشند از مایعات سالم تری برای رفع تشنگی استفاده کنند.

    چگونه متوجه شویم که به بدن به اندازه کافی آبرسانی شده است؟

    نوشیدن آب باید کم کم تبدیل به عادت شود. به روش های مختلفی می توانید این کار را به عادت روزانه تبدیل کنید.

    همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید: با به همراه داشتن بطری آب همیشه یادتان می ماند که باید آب بخورید بنابراین حتی زمانی که سرتان شلوغ هم باشد دیگر بهانه ای برای آب نخوردن نخواهید داشت.

    غذاهای آبکی بخورید: میوه هایی مثل طالبی، سیب، پرتقال به بدن آبرسانی می کند. بنابراین آن ها را به عنوان میان وعده بخورید.

    خودتان را به چالش بیندازید: یک پارچ آب پر کنید و روی میز قرار دهید و به خودتان قول بدهید که تا زمان رفتن به خانه آن را تمام کنید.

    مصرف چای و قهوه را کم کنید: برای سرحال ماندن بیشتر به سمت چای و قهوه می رویم اما واقعیت این است که آب بیشتر از قهوه کمکمان می کند. پس مصرف چای و قهوه را کم کنید و آب را جایگزینش کنید.

    هرگز فواید نوشیدن آب در موقعیت کاری را فراموش نکنید. مثلا افزایش انرژی، تمرکز، از بین بردن خستگی و بالا نرفتن وزن، بهتر شدن پوست، از بین رفتن سموم بدن، تقویت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن، کاهش سر درد و از همه مهم تر وقتی عملکرد بدن خوب و سالم باشد احساس بهتری خواهید داشت و بهتر هم کار خواهید کرد.


    منبع : bedunim.ir


  
  

زندگینامه نورالدین زرین کلک | سایت تفریحی پویه


 

  • زندگینامه نورالدین زرین کلک | سایت تفریحی پویه

    نورالدین زرین کلک 20 فروردین 1316 در مشهد متولد شد.

    او دبیرستان را در تهران تمام کرد و در سال 1334 وارد دانشگاه تهران شد. در سال 1340 دکترای داروسازی اش را می‌گیرد و با درجه ستوانی در بهداری ارتش مشغول کار می‌شود.

    او خوشنویسی و نقاشی را نزد پدر آغاز کرد و به موازات تحصیلات رسمی در کلاس های هنرستان کمال الملک شرکت کرد و از محضر استادانی چون محمود اولیاء، محمدعلی زاویه و محمد مهردان بهره مند شد.

    در 12 سالگی اولین کار گرافیکی اش روی کتاب قصه ای چاپ شد و در 16 سالگی با کاریکاتورهای سیاسی پا به دنیای مطبوعات گذاشت.

    در سال 1335 در کنکور دانشکده هنرهای زیبا پذیرفته شد اما مقررات نظام مانع ورود او شد.

    از سال 40 تا 50 را به مصور کردن کتاب های درسی و کتاب های جیبی گذراند و سپس به دعوت کانون پرورش فکری به بلژیک رفت تا فیلمسازی پویانمایی را بیاموزد.

    در سال 53 اولین مدرسه پویانمایی را در ایران تاسیس کرد و سه سال بعد رشته پویانمایی را در دانشگاه فارابی (دانشگاه هنر امروز) دایر کرد.

    این هنرمند از هم‌دوره‌ای‌ های فرشید مثقالی، علی‌اکبر صادقی، مرتضی ممیز و آراپیک باغداساریان است که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سبک و سیاق ساخت فیلم‌های انیمیشن را متحول کردند.

    او که قبل از فعالیت در کانون در موسسه‌ انتشاراتی فرانکلین برای کتاب‌های درسی نقاشی می‌کشید، به پیشنهاد فیروز شیروانلو از همکاران موسسه‌ فرانکلین، به کانون دعوت شد تا در واحد مصورسازی کتاب‌های کودک و نوجوان به کار بپردازد.

    “کلاغ‌ها” نخستین کتابی بود که برای تصویرسازی به او سفارش داده شد.

    برگزاری جشنواره کودکان و نوجوانان در اواخر دهه‌ 1340، در ساماندهی به بخش امور سینمایی موثر واقع شد و پس از برگزاری نخستین جشنواره (1348) زرین‌کلک به بلژیک اعزام شد تا در آکادمی هنرهای زیبای شهر گان در رشته‌ متحرک‌سازی آموزش ببیند.

    وی در بلژیک دو فیلم وظیفه‌ اول (1971) و زمین بازی با بوش (1971) را ساخت و پس از بازگشت به ایران (1351) در مرکز سینمایی کانون به کار مشغول شد.

    هر دو فیلم جوایزی در جشنواره‌های خارجی کسب کردند.

    برای کانون فیلم‌های اتل متل توتوله (1353)، تداعی (1353)، دنیای دیوانه‌ دیوانه‌ دیوانه (1354)، امیرحمزه‌ دل‌دار و گور دل‌گیر (1356)، چشم تنگ دنیادار (1361) و ابرقدرت‌ها (1367) را ساخت.

    بسیاری از این فیلم‌ها جوایز عمده‌ای از جشنواره‌های داخلی و خارجی گرفتند.

    سندباد یکی از آخرین کارهای زرین‌کلک است که در هالیوود نیمه ‌تمام رها شد و در آن سمت کارگردان هنری داشت.

    پس از آن انیمیشن 17 دقیقه ‌ای بود را ساخت و برای کتاب داستان‌های ملانصرالدین تصویرسازی کرد.

    به طور کلی فعالیت های این هنرمند در زمینه تحصیلات، ساخت فیلم، تالیفات و جوایزش به این شرح هستند:

    تحصیلات:

    دکتراى داروسازى (دانشگاه تهران) 1341

    کارگردانى انیمیشن (آکادمى سلطنتى بلژیک) 1972

    فیلم عروسکى (استودیو یرى ترونکا) 1975

    فیلم ها:

    وظیفه اول 1349

    زمین بازى بابوش 1350

    فیلیپو و قطارى از هنگ کنگ 1351

    تداعى 1352

    اتل متل 1352

    رااهى به همسایه 1353

    دنیاى دیوانه دیوانه دیوانه 1354

    امیر حمزه دلدار و گور دلگیر 1355

    چشم تنگ دنیادار 1361

    ابرقدرت ها 1365

    سندباد 1987 تا 1991 (1366 تا 1370) ناتمام

    مسکو 1999 (1378)

    هویت 1999 (1378)

    پود 1378

    کتاب و سایر انتشارات:

    کاریکاتور و تصویرسازى براى روزنامه ها و مجلات دهه 1330 تا 1340

    کتاب هاى درسى ابتدائى (اول تا چهارم) 1340 تا 1348

    چهارراه تمدن ها (بخش ایران) 1342

    افسانه سیمرغ 1344

    امیرحمزه صاحبقران و مهتر نسیم عیار 1346

    کلاغ ها 1347

    زال و سیمرغ 1351

    قصه گل قالى 1352

    قصه کرم ابریشم 1352

    نوروزها و بادبادکها 1353

    کورش شاه 1353

    وقتى که من بچه بودم 1353

    زال و رودابه 1354

    افسانه هاى آسیائى 1355

    اگر مى‌توانستم 1361

    آ اول الفباست 1365

    کارخانه همه کاره 1368

    از آب ها 1374

    ملانصرالدین، امیر ارسلان، قصه هاى مثنوى، قلیه فیل و فنجان، در سازمان ملل.

    سایر کوشش هاى هنرى:

    عضو آسیفاى بین الملل از 1971 (1349)

    عضو هیئت داوران فستیوال ها و جشنواره های ملی و بین المللی انیمیشن و تصویرسازی از 1351

    موسس و مدرس اولین مدرسه انیمیشن ایران 1353

    موسس و مدرس دانشکده انیمیشن (دانشگاه فارابى) 1356

    بنیانگذار انجمن فیلمسازی انیمیشن ((آسیفا)) ایران: 1356

    عضو هیئت مدیره انجمن جهانی فیلمسازان انیمیشن ((آسیفا)): 2000-1991

    رئیس آسیفاى بین الملل از 2003 تا 2006

    جوائز:

    لوح افتخار آى بى بى واى ایران براى کتاب افسانه سیمرغ 1348

    نشان بهترین کتاب سال یونسکوى ایران براى کتاب کلاغ ها 1349

    نشان بهترین کتاب سال یونسکوى بین الملل (توکیو/ژاپن) براى کتاب کلاغ ها 1970

    سیب طلائى بى ینال براتیسلاوا (چک تسلواکى) براى کتاب کلاغ ها 1971

    جایزه براى مدارس فستیوال بین المللى فیلم آنسى (فرانسه) براى فیلم وظیفه اول 1971

    جایزه کلودیت کپى فستیوال ملى فیلم بلژیک براى فیلم وظیفه اول 1971

    نشان بهترین کتاب سال ((آى بى بى واى)) (شورای کتاب کودک ایران) براى کتاب وقتى که من بچه بودم 1354

    دیپلم افتخار فستیوال بین المللى فیلم سان فرانسیسکو (آمریکا) براى فیلم تداعى 1975

    جایزه بهترین سناریو فستیوال سالونیکى (یونان) براى فیلم دنیاى دیوانه دیوانه دیوانه 1976

    لوح افتخار فستیوال بین المللى فیلم شیکاگو (آمریکا) براى فیلم دنیاى دیوانه دیوانه دیوانه 1976

    جایزه نقره فستیوال بین المللى فیلم دنیاى دیوانه دیوانه دیوانه 1976

    لوح سپاس فستیوال بین المللى فیلم قاهره (مصر) براى فیلم دنیاى دیوانه دیوانه دیوانه 1976

    جایزه بهترین سناریو فستیوال بین المللى اوبرهاوزن (آلمان) براى فیلم دنیاى دیوانه دیوانه دیوانه 1976

    دیپلم افتخار فستیوال بین المللى فیلم پاریس (فرانسه) براى فیلم دنیاى دیوانه دیوانه دیوانه 1976

    دیپلم افتخار فستیوال بین المللى فیلم جیفونى (ایتالیا) براى فیلم امیر حمزه دلدار و گور دلگیر 1978

    دیپلم افتخار هانس کریستین آندرسن براى کوشش هاى عمرانه

    لوح تقدیر نمایشگاه کتاب بولونیا (ایتالیا) براى کتاب آ اول الفباست 1987

    جایزه ویژه هیات داوران جشنواره تهران براى فیلم ابر قدرت ها 1368

    جایزه ویژه هیات داوران بى ینال بین المللى کتاب تهران براى کتاب ملا نصرالدین 1378

    جایزه موزه ایلوستراسیون توکیو (ژاپن) براى کتاب ملا نصرالدین 2000

    عنوان جواهر قرن (بیستم) از فستیوال بین المللى فیلم آنسى (فرانسه) براى فیلم دنیاى دیوانه دیوانه دیوانه 2000


    منبع : همشهری آنلاین



  
  

پرتوهای فرابنفشی که به سلامتی آسیب نمی‌رسانند


 

  • پرتوهای فرابنفشی که به سلامتی آسیب نمی‌رسانند

    محققان دانشگاه کلمبیا به تازگی دریافته اند که دسته‌ای از پرتوهای فرابنفش”UV” محیط را از وجود باکتری‌ها و ویروس‌ها پاکسازی کرده و به سلامتی هم آسیب نمی‌رسانند.

    از دهه‌های پیش تاکنون مشخص بود که طیف وسیعی از پرتوهای “فرابنفش”، با از بین بردن پیوندهای مولکولی که “DNA” ها را به هم متصل می‌سازند، موجب نابودی باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شوند. ولی متاسفانه این امواج همچنین سبب ایجاد “سرطان پوست” و “آب مروارید” می‌شوند. با این حال دانشمندان به تازگی دریافته‌اند که طیف محدودی از پرتوهای “”UVC می‌توانند ویروس‌هایی که به وسیله “هوا” انتقال می یابند را نابود سازند بدون اینکه به انسان آسیب برسانند.

    یک تیم تحقیقاتی ازدانشگاه کلمبیا به رهبری پروفوسوردیوید جی برنر اخیرا دریافتند که “پرتوهای فرابنفش برد دور” می توانند باکتری  “MRSA”را بدون آسیب رساندن به پوست انسان نابود سازند. این باکتری معمولا باعث ایجاد عفونت در زخم‌های حاصل از جراحی می‌شود.

    طی آخرین مطالعات آن‌ها، این تیم، پرتوهای “UVC” را بررسی کردند که در بالای سر قرار می‌گیرد. هدف آن‌ها این بود که ببینند آیا این پرتوها می‌توانند ویروس‌های هوا را از بین ببرند یا نه. به همین منظور، ویروس “H1N” (آنفولانزا) را درون یک محفظه آزمایشی که میزان کمی اشعه دریافت می کرد، قرار دادند. برای کنترل این تست، همچنین این ویروس را در محفظه ای قراردادند که هیچ گونه اشعه‌ای دریافت نمی کرد.

    یافته‌های دانشمندان حاکی از آن است که با وجود اینکه پرتوهای “UVC” برد دور ویروس‌ها را نابود می‌کنند ولی برای سلامتی انسان خطرناک نیست.

    برنرگفت: پرتوهای “UVC” برد دور، دارای طیف بسیار محدودی هستند و نمی‌توانند از طریق لایه بیرونی سلول‌های مرده پوست یا اشک چشم به داخل بدن نفوذ کنند. بنابراین خطری برای سلامتی انسان محسوب نمی‌شوند. این در حالی است که چون اندازه باکتری و ویروس‌ها، بسیار کوچک تر از سلول های انسان است، این اشعه می‌تواند به “DNA” آن‌ها نفوذ کرده و آنها را از بین ببرد.

    اگرمطالعات بیشتری این یافته‌ها را تصدیق کند، امید است که پرتوهای “UVC” برد دور که در بالای سر قرار می‌گیرند، برای جلوگیری از گسترش ویروس‌های هوایی در فضاهای عمومی مانند بیمارستان ها، مطب پزشکان، مدارس، فرودگاه‌ها و هواپیماها استفاده شوند.

    نتایج این مطالعه در مجله “گزارشات علمی” منتشر شد.


    منبع : ایسنا و گیزمگ



  
  
<      1   2   3   4   5      >